Reconding!

Det är precis vad jag kostat på mig! ett litet lyft och lite fettsugning. Har varit på konsultation i Östersund och fick då veta att sådant gör dom i Stockholm eftersom det inte finns möjlighter till övernattning i Ö-Sund. Efter ännu en konsultation och telefonsomtal om ingreppet, priser mm så ringde jag till Sthlm och Akademikliniken för en tidsbokning och den 18 juni skulle jag inställa mig på Storängsvägen kl 10.00.
Åkte ner med Härjedalingen från Rätan den 17 juni 15.10 och anlände till Bussterminalen vid 22.10 alltså 10 minuter tidigare än vad som var sagt då trots att bussen var försenad från Rätan. Hann med pendeln som skulle ta mig till Farsta Strand och Nordmarksvägen 4. Väl där så hade ju min "hyresvärdinna" bäddat åt mig för så mycket mer hanns ju inte med denna kväll. Jag skulle ju duscha och tvätta håret i Descutan (stavningen?) både kvällen före och morgonen på operationsdagen så håret hann ju knappt torka mellan gångerna.
Var uppe och drack en slät kopp kaffe med H innan hon skulle till jobbet och jag skulle ju inte få dricka något två timmar innan inställelsetid så det var min frukost denna dag.
Tog tunnelbanan till Gärdet och fick instruktioner av broder K hur jag skulle gå för att komma till kliniken.
Nervös? Nej inte det minsta endast förväntningen hur det skulle kännas och bara komma dit och anmäla sig. Har ju sett på Tv! Fick gå en trappa upp till Vårdavdelningen och ringa på och där kom en mottagningsköterska och hälsade mig välkommen och visade mig till rum nr 7. Fick byta om till "sjukhuskläder" alltså behålla mina egna trosor men för övrigt ett "nattlinne" och en mogonrock och tofflor.
Sköterskan tog ett blodtryck som förstås var lite högre än vanligt, brukar vara så när man har något dylikt framför sig. En narkosläkare kom och tog lite uppgifter och berättade lite vad som skulle hända. Sen kom en annan sköterska och jag fick en blodtryckstablett, ja jag tyckte det sprang ny peronal hela tiden så minnet är lite suddigt där kan man väl säga.
Kom iaf en narkossköterska och hämtade mig, fick göra ett stopp vid toaletten och därfter in till operationsrummet. Klä av mig morgonrock och nattlinne och lägga mig tillrätta. Sköterskan tog på mig "benvärmare" och la naturligtvis på mig så jag slapp ligga aldeles bar. Sen vet jag egentligen inte mycke mer förrän jag vaknar på uppvaket och en sköterska kör in mig på rum 7 igen.
Hade då dränage från båda sidorna av ansiktet. Fick hjälp till toaletten och jag kände inte igen mig själv i spegeln kan jag ju säga. Harrevarn är det såhär jag ser ut. Nåväl svullen rejält kan man ju säga.
Fick tabletter för svullnad och värk var 6 timme hela min vistelse där som alltså varade från måndag till onsdag em. H kom på operationsdagen och hälsade på, vilket jag var väldigt glad för! Satt länge och pratade och vi tog även en del kort som synes.
Ny personal som satte på mig en kylmask som jag fick ligga med hela natten. Jag som alltid sover på mage har nu i snart två veckor fått vänja mig vid att sova på rygg. Jag längtar till jag ska få sova i min favvoställning.
Jag sov nog iaf hela natten utan större smärtor. Fick ju även morfin på kvällen mot värk. Har dock inte haft någon värre smärta på hela tiden utan mer en spänningskänsla och att ha varit liksom strypt.
Frukost serverades, vilken bestod av kaffe och smörgås och vaniljyoughurt med bär alldeles underbart då jag inte ätit något sen söndagen i Ljusdal så bussen stannade där för rast. Jo jag ska inte ljuga ett glas nyponsoppa fick jag efter operation och det var ju inte så lätt att få i sig då jag liksom hade känselbortfall och hade svårt att känna sugröret.
Tisdagen tillbringade jag mesta delen i sängen, en sköterska, Astrid, (ny, alltså en jag inte sett tidigare) kom och frågade om jag ville ha hjälp med att tvätta håret! Det säger man ju inte nej till och jag fick sätta mig på en stol och luta huvudet i en sådan som finns i det flesta hårsalonger och hon tvättade försiktigt mitt otroligt tjocka hår.
Broder K kom och hälsade på och vi bestämde att jag hemgångsdagen skjulle ringa så skulle han hämta mig och skjutsa mig till Centralstationen eftersom jag skulle åka tåget hem.
H kom även denna em och gjorde mig sällskap, skönt att ha någon att prata med och snälla kamrater!
Till lunch denna dag serverades Rostbiff och potatissallad, till middag fick jag sparrissoppa och smörgås allt serverades på en bricka med en liten blombukett.
Natten gick utan komplikationer. Frukost. Doktor Ulf Samuelsson (känd från TV) kom och tittade till mig.
Fick duscha och tvätta håret själv, skönt! Lunchen serverades, vilket var gravad lax och färsk potatis, även detta mycket gott och sen var det bara att klä sig "civil" och vänta på att klockan skulle bli hemresedags. K hämtade och tåget mot Ånge gick vid 16 tiden. Ingvar, Erika och Emelie hämtade i Ånge och dom kände igen mig som tur var.
Nu har det snart gått 3 veckor (imorgon) och jag blir bättre och bättre dag för dag! Har fortfarande känselbortfall och är lite sned i munnen men eftersom jag talat med min ena operatör och han tror till nästan 100 % att detta ska rätta till sig så litar jag på det. Jag är iaf nöjd. Återbesök för att se slutgiltigt resultat kommer att bli efter ca 6 månader alltså i mitten på december. Fortsättning följer!FöreFörePå operationsdagenDagen efter operationHemgångsdagen

Kommentarer
Postat av: Sara

Vilken resa!! =) Ska bli spännande att se slutresultatet! =)

2012-07-08 @ 13:35:37
URL: http://frokenmamsen.blogg.se/
Postat av: Elle

Intressant läsning även fast jag hört storyn tidigare :)

2012-07-08 @ 15:33:11
URL: http://elliiicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0